کارخانه تولید رزین پلی استر ارتوفتالیک

۳٫۸
(۴)

در کارخانه تولید رزین پلی استر ارتوفتالیک از مواد اولیه بر پایه ارتو، به صورت پیش فعال شده  با آمین استفاده می شود. طبق این مراحل تولیدی، این محصول دارای ویژگی های مکانیکی بسیار خوب و فیلر خوری بسیار زیاد جهت پخت در دمای محیط می باشد. رزین پلی استر کاربرد های ویژه و مهم در صنایع مختلف دارد.

کارخانه تولید رزین پلی استر ارتوفتالیک

استفاده از رزین پلی استر در جهت تولید ماستیک سنگ

استفاده از رزین پلی استر در جهت تولید ماستیک سنگ استفاده از رزین پلی استر به منظور تولید ماستیک سنگ در راستای ویژگی‌های مثبت این محصول می باشد. رزین های پلی استر در واقع دارای ویژگی های مکانیکی بسیار خوب و فیلر خوری بسیار زیاد هستند و در راستای همین موضوع می ‌توانند در جهت پخت در دماهای محیط مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر مزیت های استفاده از رزین پلی استر برای تولید ماستیک سنگ می توان به گرانروی کم این محصول اشاره کرد.

رزین پلی استر مورد استفاده در تولید ماستیک سنگ، از رزین های غیر اشباع می باشد که با نام ارتوفتالیک معروف است. رزین های پلی استر ارتوفتالیک طبق تکنولوژی ‌های مدرن و به کمک مواد اولیه با کیفیت طراحی و تولید می شوند. این نوع پلی استر ها دارای ویژگی های بسیار بیشتری نسبت به رزین های پلی استر دیگر هستند که در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای قابلیت خشک شدن در مدت زمان کوتاه
  • دارای قابلیت مقاومت در برابر اشعه های مختلف
  • دارای دوام عالی
  • دارای کیفیت شفاف بودن
  • دارای خاصیت رنگ پذیری بالا
  • دارای استحکام خمشی عالی و دارای سختی نسبتاً بالا

مشخصات رزین پلی استر ارتوفتالیک

در راستای معرفی مشخصات رزین پلی استر ارتوفتالیک می‌توان گفت این محصول بر مبنای ارتوفتالیک اسید با ویسکوزیته متوسط و دارای فعالیت بسیار بالا تشکیل می شود.

این رزین از نظر ساختاری می ‌تواند دارای آغازگر نوری بوده و به سرعت توسط لامپ های یو وی و تابش مستقیم نور خورشید پخته شود. رزین پلی استر ارتوفتالیک دارای سطح غیر چسبنده با سختی بسیار بالا می باشد که در راستای این موضوع می ‌توان از این محصول جهت تولید ماستیک سنگ، قطعات فایبر گلاس مخصوص ایزولاسیون و دیگر قطعات و پوشش هایی که نیاز به پخت بالا به کمک لامپ یو وی دارند، استفاده ‌شود.

رزین پلی استر ارتوفتالیک بیشتر به صورت مایع تولید می‌شود و این محصول در ظروف بسته بندی قرار می‌ گیرد که می ‌تواند در دمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد و دور از نور تابش خورشید قرار بگیرد.

پایداری رزین پلی استر ارتوفتالیک در شرایط فوق حداکثر ۴ ماه بعد از زمان تولید می باشد. رزین پلی استر ارتو فتالیک دارای کیفیت درجه یک است و  از قدرت شکل ‌پذیری عالی برخوردار است و این شرایط را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند تا بتوانند در زمین های بیشتری از این محصول استفاده نمایند.

رزین پلی استر درجه یک از آن جهت دارای محبوبیت استفاده بسیار زیاد می باشد که در حالت کلی و قالب به صورت مایع است و می‌توان از آن در قسمت های مختلف چه در جهت ساخت و چه در جهت ترمیم استفاده کرد.

نحوه خشک کردن رزین پلی استر ارتوفتالیک

نحوه خشک کردن رزین پلی استر ارتوفتالیک نحوه خشک کردن رزین پلی استر ارتوفتالیک یا زمان بستن این محصول به مقدار ماده شتاب دهنده و مقدار ماده هارنر و همچنین به دمای هوای اتاق بستگی دارد. معمولاً زمان بستن پلی استر ارتوفتالیک به صورت شفاف خیلی طولانی تر از زمان خشک شدن پلی استر غیر شفاف است.

درجه حرارت پایین موجود در محیط استفاده  از این باعث می شود که عمل بستن و خشک شدن آن به تقویع بیفتد. در راستای این موضوع اگر درجه حرارت اتاق زیر ۱۵ درجه سانتی ‌گراد باشد پلی استر شفاف در این شرایط نمی ‌تواند خشک شود و در این زمان می‌توان گفت پلی استر منجمد شده است. پس بهترین دما برای خشک کردن پلی استر شفاف بالای ۲۵ درجه می باشد.

نحوه خشک کردن رزین پلی استر همان طور که اشاره کردیم بسیار متفاوت است و این محصول به حداقل زمان برای خشک شدن نیاز دارد. رزین پلی استر در راستای این موضوع خصوصیات منحصر به فردی به خود می گیرد که عبارت است از:

  • شکل پذیری و انعطاف پذیری بسیار عالی
  • قابلیت نفوذ پذیری مناسب
  • مقاوم در برابر بدنه سنگ
  • افزایش زیبای انواع مدل سنگ طبیعی و مصنوعی

از دیگر پارامتر های مهم که در زمان خشک کردن رزین پلی استر باید مد نظر قرار گیرد این است که رزین پلی استر دارای میزان انقباض مختلفی هستند. این رزین ‌های مختلف معمولاً بین ۵ تا ۸ درصد در زمان انقباض حجم خود را از دست می دهند که این میزان انقباض هم دارای مزایا و هم دارای مضرات بسیار زیادی است.

از مهمترین مزیت این امر این است که این محصولات به علت کوچک شدن به ‌راحتی می ‌توانند از قالب بیرون بیایند و مهمترین ضرری که در این مبحث شامل حال رزین های پلی استر می‌شود این است که اگر یک لایه از آن را روی لایه دیگر که قبل تر منقبض شده است بریزیم در راستای اینکه لایه قبلی به علت انقباض با دیواره قالب فاصله پیدا کرده است به داخل آن فاصله راه پیدا می کند و حجم زاید را به وجود می آورد که در مراحل بعدی باعث تراشیده شدن می شود.

نسبت اضافه کردن هاردنر به رزین پلی استر

نسبت اضافه کردن هاردنر به رزین پلی استر به صورت دو درصد است. جالب است بدانید با کم و زیاد کردن هاردنر می توان زمان سفت شدن رزین های پلی استر را تنظیم کرد. اما بر اساس یک قانون کلی میزان هاردنر اضافه شده به رزین پلی استر های شفاف ۲ درصد در نظر گرفته می ‌شود.

رزین های پلی استر در لایه های خیلی نازک به کندی  سفت می شوند و قسمت بالایی آن ها به حالت چسبیده باقی می ماند. در راستای ایجاد این مشکل باید مقدار هاردنر را از ۲ درصد به ۴ درصد افزایش داد. اما نباید ضخامت ایجاد شده به کمک رزین پلی استر بسیار زیاد باشد زیرا احتمال ترک خوردگی پیش می آید و در صورتی که رزین پلی استر در قالب پلاستیکی مورد استفاده قرار بگیرد و نسبت به حرارت حساس باشد باید میزان هاردنر را از ۴ درصد کاهش داد.

انتخاب میزان دقیق هارد نر یکی از مهمترین عواملی است که می تواند عمر استفاده از رزین پلی استر  را افزایش دهد زیرا تجاوز از کم یا زیاد کردن هاردنر می ‌تواند پلی استر را خیلی ترد و شکننده کند و در این حالت پلی استر قابل انعطافی به دست نمی آید و باید میزان هاردنر را به خوبی انتخاب نمایید تا بتوانید بهترین کارایی را از این رزین داشته باشید.

در زمان اضافه کردن هاردنر رزین پلی استر به این موضوع اشاره کردیم که از ماده شتاب دهنده برای انجام بهتر واکنش ها استفاده می شود. ماده شتاب دهنده در تولید رزین های پلی استر در واقع موادی هستند به رنگ بنفش که به کمک ترکیبات کبالت تولید شدند. مقدار مایع شتاب دهنده در رنگ و زمان بستن پلی استر تاثیر بسیار ویژه‌ای دارد. برخی از این شتاب دهنده ها می تواند زمان سفت شدن و خشک شدن رزین ها را به جلو بیاندازند و برخی باعث می‌شوند که این پلی استر ها میل به زردی و قرمزی پیدا نمایند.

ماده شتاب دهنده در ایجاد میزان حرارت در زمان بستن پلی استر ها نیز تاثیر بسیاری دارد و وقتی که شتاب دهنده بسیار زیاد باشد به دلیل تسریع عمل پروزاسین حرارت بیشتری تولید می نماید.

اطلاعات فنی رزین پلی استر ارتوفتالیک

اطلاعات فنی رزین پلی استر ارتوفتالیک داشتن اطلاعات فنی در تولید رزین پلی استر ارتوفتالیک باعث می ‌شود این محصول در بالاترین کیفیت تولید شود. رزین های پلی استر در واقع موادی هستند که باید در ساختار شیمیایی آنها گروه استر وجود داشته باشد و این محصولات جزو پر مصرف ترین رزین ها در صنایع مختلف هستند.

از نظر مشخصات فنی می ‌توان گفت رزین های پلی استر به کمک واکنش بین یک یا چند الکل با دو یا چند عامل دیگر تهیه می شوند. این نوع رزین ها در یک حلال فعال می توانند حل شوند و عمدتاً مونومر استایرن در این رزین ها وجود دارد که دو وظیفه اصلی را در این محصولات انجام می‌دهد: اولاً باعث کاهش در گرانروی رزین پلی استر می شود و دومین مونومر حاوی پیوند دوگانه است که به عنوان عامل تشکیل شبکه‌ ای کننده نیز عمل می کند.

در راستای این مشخصات فنی می توان با اتصال مولکول های پلی استر از محل نقاط غیر اشباع آنها، رزین را به صورت شبکه ای سخت تولید کرد. در راستای ایجاد واکنش های شبکه ای شدن در رزین های پلی استر غیر اشباع از افزودن کاتالیزور های مانند پراکسید های آلی استفاده می ‌شود. این کاتالیزور ها در اثر حرارت با یک ماده شتاب دهنده و رادیکال آزاد تجزیه می ‌شوند و در اثر فرایند های شیمیایی به وجود آمده بین این محصولات و حلال، پیوندهای غیر اشباع موجود در پلی استر غیر اشباع رزین می‌تواند با حالت جامد در آیند.

با در نظر گرفتن این مشخصات فنی رزین های که برمبنای زنجیره های پلی استر طراحی می شوند در دو نوع دسته بندی می گردند:

  1.   رزین های پلی استر غیر اشباع ایزوفتالیک 
  2. رزین های پلی استر غیر اشباع ارتوفتالیک

در راستای توصیف بهتر این موضوع می‌ توان گفت اگر اسید فتالیک مورد استفاده در تولید رزین پلی استر از نوع آرتو باشد، رزین استحصال شده رزین پلی استر غیر اشباع ارتوفتالیک گفته می‌شود و در صورتی که در زمان استفاده از اسید فتالیک از نوع ایزو باشد، رزین استحصال شده نام رزین پلی استر غیر اشباع ایزوفتالیک به خود می ‌گیرد.

رزین های پلی استر غیر اشباع ارتوفتالیک درصد بالایی از رزین های مورد استفاده در صنایع مختلف را به خود اختصاص می دهند. این محصولات مقاومت های بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی و مواد خورنده از خود نشان می دهند.

طریقه استفاده از رزین پلی استر ارتوفتالیک

در بهترین حالت برای استفاده از رزین پلی استر ارتوفتالیک باید از قالب های سیلیکونی استفاده کرد. در این طریقه مصرف می توان رزین های پلی استر را برای اشیائ با خط تقارن که از قالب به سختی بیرون می آیند مورد استفاده قرار داد.

سیلیکون ها در واقع در گروه مواد پلیمری دسته بندی می شوند که در ترکیب آنها از اتم‌ های سیلیسیوم و اکسیژن استفاده شده است. این ساختمان مولکولی باعث شده است که این محصولات مقاومت بیشتری در برابر حرارت نسبت به دیگر مواد آلی داشته باشند.

فرمول های مختلفی برای انواع سیلیکون ها در نظر گرفته می شود که طیف وسیعی از حالت های فیزیکی را در بر گرفته اند.

مزایای استفاده از رزین پلی استر نسبت به دیگر رزین ها

مزایای استفاده از رزین پلی استر نسبت به دیگر رزین ها مزایای استفاده  از رزین پلی استر نسبت به دیگر رزین ها در موارد بیشتری دیده می شود. رزین های پلی استر برای هر صنعتی می ‌توانند مورد استفاده قرار گیرد و این محصولات دارای مشخصات و ویژگی های بسیار منحصر به فردی هستند که می‌توان در این زمینه به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای ویسکوزیته مناسب و خوب
  • دارای فعالیت های بالا
  • دارای آغازگر نوری
  • دارای قابلیت خشک شدن به وسیله تابش نور مستقیم خورشید یا لامپ های یو وی
  • دارای مقاومت بسیار بالا در تولیدات اصلی و کاربردی
  • دارای استحکام بسیار زیاد در برابر انواع ضربات

رزین های پلی استر به کمک مواد اولیه مناسب طراحی و تولید شدند و در راستای این موضوع از کشش و جذب و فوق العاده برخوردار هستند. همانطور که در مرحله قبل اشاره کردیم رزین های پلی استر در دو نمونه اصلی دسته بندی می شوند که به صورت رزین های اشباع و رزین های غیراشباع شناخته شده هستند.

جنس مواد رزینی پلی استر با توجه به جنسی که در تولید هر یک از این محصولات در نظر گرفته می شود متفاوت است. رزین های پلی استر ای فعالیت های بسیار زیادی در صنایع مختلف هستند که از مهم ‌ترین کاربرد های آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  مورد استفاده در تولید و ساخت انواع ماکت
  • مورد استفاده در تولید ماستیک سنگ و تولید انواع مدل سنگ ها اعم از طبیعی و مصنوعی
  • مورد استفاده در صنعت کشتی سازی و سد سازی
  • مورد استفاده در تولید لوله آب

رزین های پلی استر دارای قابلیت های بسیار ویژه نسبت به دیگر رزین ها می باشند که در راستای معرفی این قابلیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این محصولات درصد بالایی از ساخت کامپوزیت را به خود اختصاص دادند.
  • امکان خم کردن این محصولات در راستای شکل پذیری آسان انجام می پذیرد.
  • این محصولات در جهت زیبا سازی و مقاوم سازی تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند .
  • سرعت تبخیر رطوبت در این محصولات در مدت زمان های کوتاه تر و به شکل سریع تر انجام می شود.
  • این محصولات بهترین گزینه برای تولید اجسام سبک و زینتی به شمار می روند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۸ / ۵٫ تعداد آرا: ۴

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.